Den "lediga" långhelgen

Ja, så var den slut, den alltid efterlängtade långhelgen.

Men nio och halv veckors semester innestående, plus två fridagar, för man göra vad man kan för att reducera antalet dagar. Så en semester fredag per månad gör kanske inte underverk, men naggar lite i kanten.

En dag var lite ledig, tog sällskap med mig och åkte till Ulriksdals trädgårdar, åt vegetarisk lunchbuffé och tittade på vårblommor. Det var så mycket vårblommor så jag kom av mig - jag kom hem med en kruka kattgräs och inget mer. Utmattningssyndrom på vårblommor.... (tittade på krukor också)

Lördagen blev fysisk, tömde uterummet och slängde ut allt, tvättade fönstren (vilket jag måste göra om), knäskurade golvet, lade på nya mattor och möblerade om. Halleluja, vad mycket plats det blev, när jag rensade.

Platsen tog slut på söndag morgon, när jag ställde in rottingfåtöljen............ Med fotpall. Ikväll ska jag hämta kaminen.

Söndagen  - tja solen sken, det var varmt i solen, kallt i skuggan, rabatterna urtråkiga med granris och halm som täcke, fjolårets nedvissnade blomstänglar och allmänt deprimerande. Så ner på knä, samla ihop täckelse, klippa ner, klippa ner, klippa ner och köra evinnerliga antal skottkärror upp i skogen. Inte bara mina egna rabatter och krukor, utan även föreningens.

Nu är alla vårlökar som börjat spira tillgängliga för rådjuren, så en vända med Tricogarden blev det.

I höstas var jag en vända på blomsteraffären och köpte vårlökar, som jag hade visst besvär att få plats med. Nu, när ordinarie blommor är nerklippta, ser jag att jag får göra en vända till i höst, det ser lite tomt ut, tycker jag. Och så har jag planterat några, som jag hittade under granriset, och som jag inte har en aning om vad det är för några. Överraskning väntar.

Och idag snöar det........ och nacken låser sig och höger axeln låter som en stenkross i vissa vinklar.

Primadonnan är på dåligt väder humör, sticker upp näsan ur sov igloon korta stunder, och nosar lite på mattes liljor. Äter majestätiskt och nådigt, tittar ut genom balkongdörren, suckar och sover en skvätt till. När vi inte kräver orgasmiska mängder av kli och helkroppsmassage.


Matte är på tulpan dåligt humör, de hårt drivna tulpanerna slår aldrig ut, de bara torkar ut. Liljorna har stått i en vecka redan och är praktfulla.
Vasen är en karaff för hembränt, med recept, en julklapp från tonårig sonson till farfar för ett antal år sedan.

Ulriksdal driver upp sina tulpaner och säljer dem på lök för 6 kronor styck. Lovat en granne besök i helgen, kanske blir några tulpaner då'rå. Trots allt


Kommentarer